ZASADY
Streszczenie regulaminu ma na celu pomóc w poznaniu i zrozumieniu najważniejszych zasad obowiązujących w lidze. Należy jednak pamiętać o tym, że wraz z założeniem konta użytkownicy akceptują regulamin w jego pełnej formie i są zobowiązani do przestrzegania wszystkich zasad w nim zawartych.
Zasady ogólne
Założenie konta na witrynie internetowej ligi oznacza akceptację regulaminu, który może ulegać zmianom, o czym użytkownicy zostaną poinformowani. Założyć konto mogą jedynie osoby powyżej 14-tego roku życia.
Licencja
Aby uczestniczyć w najważniejszych sesjach, użytkownik potrzebuje licencji kierowcy, którą może otrzymać od administracji. Licencja uprawnia do udziału we wszystkich ligowych seriach.
Zespoły
Każdy zespół ma wyznaczonego przez administrację szefa, który zarządza m. in. budżetem, składem oraz ulepszeniem samochodów zespołu. Szefowie zatrudniają kierowców poprzez zawieranie kontraktów. Każdy zespół może posiadać maksymalnie 2 kierowców podstawowych i nieograniczenie wiele kierowców testowych.
Sesje
Przed większością sesji sporządzana jest lista startowa. Żeby wystartować w tych sesjach należy zgłosić swój udział (pod listą startową). Należy to zrobić najlepiej przed rozpoczęciem sesji. Po rozpoczęciu sesji użytkownicy, którzy otrzymali pozwolenie na start, otrzymają hasło do serwera. Hasła nie wolno podawać innym użytkownikom!
Na początku kwalifikacji i wyścigu odbywa się 10 minutowa rozgrzewka. Nie należy utożsamiać używanego w lidze pojęcia „sesja” jako sesji w grze rFactor - rozgrzewka jest tylko częścią sesji, a nie osobną sesją. Jeżeli więc sesję zaplanowano na godzinę 20:30, to rozgrzewka rozpocznie się właśnie o godzinie 20:30.
Podczas sesji, przed którymi sporządzana jest lista startowa, kierowcy muszą dołączyć na serwer w samochodach przydzielonych im na liście startowej. W przypadku pozostałych sesji (najczęściej testy):
- kierowcy podstawowi muszą wybrać samochód swojego zespołu ze swoim numerem lub samochód ligowy,
- kierowcy testowi - dowolny samochód swojego zespołu lub samochód ligowy,
- kierowcy bez zespołów oraz użytkownicy bez licencji - tylko samochód ligowy.
Kierowcy testowi dołączający na serwer w samochodzie swojego zespołu, muszą wybrać pojazd w wersji testowej (z ligowym wyglądem kasku).
Przed każdym dołączeniem na serwer należy zaktualizować grę! Nazwą gracza w grze musi być unikalna nazwa gracza przypisana użytkownikowi na stronie.
Do wyścigu rundy sezonu zostaną dopuszczeni tylko ci kierowcy, którzy osiągną tzw. próg czasowy 107% w kwalifikacjach lub treningu (jednakże na prośbę kierowcy administracja serii może udzielić pozwolenia na start pomimo nie uzyskania progu czasowego).
Czat
Na czacie, nie wolno używać słów wulgarnych oraz obrażać innych użytkowników. Podczas trwania kwalifikacji, „luźne” rozmowy są zabronione. Podczas wyścigu obowiązuje absolutny zakaz pisania na czacie, dopóki nie udzieli na to zgody administrator.
Start wyścigu
Na początku wyścigu następuje odliczenie do rozpoczęcia okrążenia formującego. Podczas tego odliczania opuszczanie pozycji startowych jest zabronione. Po rozpoczęciu okrążenia formującego kierowca, który startuje z pierwszego pola, musi ruszyć z miejsca. Pozostali kierowcy muszą ruszyć po tym, jak kierowcy z przodu oddalą się na odległość od 5 do 20 długości samochodu bezpieczeństwa, po czym wszystkie pojazdy muszą utrzymywać między sobą taki odstęp. Po dojechaniu na prostą startową, kierowcy muszą ustawić się na swoich pozycjach startowych i do startu wyścigu nie mogą ich opuszczać.
Obręb toru
Opuszczenie obrębu toru (ścięcie toru) następuje wtedy, gdy więcej niż 2 koła samochodu nie znajdują się na torze wydzielonym liniami lub na tych liniach. Krawężniki nie są częścią toru.
Zarówno podczas okrążenia pomiarowego jak i wyjazdowego w treningu i kwalifikacjach należy utrzymywać się w obrębie toru. Złamanie tej reguły i zyskanie na czasie grozi otrzymaniem kary czasowej lub dyskwalifikacją z sesji. Zyskanie na opuszczaniu obrębu toru podczas jednego okrążenia wyścigu więcej niż 0,3 sekundy grozi karą czasową.
Aleja serwisowa
Przekraczanie maksymalnej dozwolonej prędkości w alei serwisowej o więcej niż 20 km/h jest zabronione w każdej sesji. Przecięcie linii ograniczającej wyjazd i wjazd do alei serwisowej podczas zjazdu lub wyjazdu z alei serwisowej może być karalne. Przed zapalaniem się zielonych świateł, kierowcy bolidów znajdujących w alei serwisowej, po opuszczeniu garażu muszą ustawić się przed wyjazdem w jednej linii.
Zachowanie na torze
Podczas walki z innymi kierowcami można tylko raz zmienić swój tor jazdy między zakrętami i nie wolno przedwcześnie hamować do zakrętu. Nie wolno spychać kierowców poza tor. Wracając na tor należy przepuścić kierowców, którzy się na nim znajdują. Obowiązują zasady żółtej oraz niebieskiej flagi. Jazda bez koła przez dłużej niż 5 sekund jest zabroniona na wszystkich sesjach. Zdyskwalifikowani kierowcy mają obowiązek opuścić tor i pozostać w garażu. Przed wykonaniem manewru dublowania możliwe jest wykonanie kilku włączeń i wyłączeń reflektorów samochodu w krótkim czasie (mignięć). Każde inne nieuzasadnione miganie jest zabronione.
Kary
Za większość przewinień dokonanych podczas sesji otrzymuje się punkty karne. Kierowca, który posiada na koncie więcej punktów karnych niż 60, zostanie automatycznie pozbawiony licencji. W każdy piątek, co 3 tygodnie od rozpoczęcia sezonu, ilość punktów karnych na kontach kierowców redukowana jest o 30.
Otrzymanie łącznie więcej niż 14 punktów karnych podczas wszystkich treningów danej rundy skutkować będzie karą czasową w sesji kwalifikacyjnej.
Większość kar za przewinienia w wyścigu nałożone będzie tylko, gdy w określonym przez administrację czasie od zakończenia wyścigu, jeden z kierowców, który był obecny w wyścigu lub szef jego zespołu zgłosi skargę, prawidłowo podając:
- godność zawodnika, który dokonał przewinienia,
- czas zajścia danej sytuacji (z dokładnością do 2 sekund),
- punkt regulaminu, za który kierowca ma zostać ukarany.
Po każdej sesji innej niż testy, każdy kierowca ma prawo w czasie godziny od wyścigu (lub dłużej, jeżeli administracja wyrazi na to zgodę) wysłać administracji lub podać link do pobrania powtórki gry z tej sesji nagranej na swoim komputerze. Ścięcia toru będą oceniane na podstawie powtórki wysłanej przez kierowcę, lub, gdy kierowca nie udostępnił jej administracji, na podstawie powtórki administracji (najczęściej serwera). Pozostałe przewinienia ocenia się na podstawie powtórki administracji.
Wyniki
Aby otrzymać punkty należy przejechać ponad 75% okrążeń w wyścigu.
Wyniki
Punktacja w serii GT dla wyścigów standardowych: 25, 20, 16, 14, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Dla wyścigów sprinterskich: 15, 12, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1
Sesje
Ustawienia gry na serwerze, na którym odbywa się sesja serii GT, są następujące:
- dozwolone pomoce: kontrola stabilizacji (nisko), ABS (wysoko), kontrola trakcji (wysoko), automatyczna zmiana biegów, automatyczne sprzęgło,
- zużycie paliwa: normalne,
- zużycie opon: normalne,
- awarie mechaniczne: normalne,
- mnożnik uszkodzeń: 85%.,
- długość kwalifikacji: 30 minut.
Wysokość progu czasowego: 105%.
W serii GT oprócz standardowych rund, odbywać się mogą również rundy:
- sprinterskie - w trakcie jednej sesji zamiast jednego wyścigu odbywają się dwa, przedzielone przynajmniej 5 minutową przerwą (wyścigi te będą zapisane w wynikach jako dwie odrębne rundy),
- mieszane - zamiast standardowych kwalifikacji odbywa się wyścig kwalifikacyjny, którego wyniki decydują o pozycjach startowych w wyścigu głównym.
Długości wyścigów rund sezonu GT to w przypadku:
- standardowych rund - 60 minut z wyjątkiem jednego wyścigu trwającego 2 godziny,
- rund sprinterskich - 20 oraz 35 minut,
- rund mieszanych - 25 minut wyścig kwalifikacyjny oraz 60 minut wyścig główny.
Runda 12
Kwalifikacje | Zakończona |
Wyścig | Zakończona |
Serwer GT | |
Serwer egzaminacyjny |
Kierowcy | Zespoły |
01 | Patryk Krutyj | 253 |
02 | Radosław Bogusz | 191 |
03 | Mateusz Bogusz | 177 |
04 | Adrian Babiński | 154 |
05 | Aleksy Mainusz | 145 |
06 | Marcel Pawiński | 136 |
07 | Patryk Topczewski | 78 |
08 | Kryspin Słomiński | 77 |
09 | Mateusz Guzowski | 69 |
10 | Maciej Paruch | 68 |